Skoda Hybryda

Superb iV

Czym jest NOWA DEFINICJA HYBRYDY?

Nowa definicja hybrydy to wolność wyboru, a nie jego iluzja. To dopasowanie do Twoich potrzeb i różnych sytuacji. To napęd elektryczny, który może pracować w pełni niezależnie. To komfort auta elektrycznego i zasięg auta tradycyjnego. To najnowocześniejsza technologia, która pozwala znacząco zmniejszyć spalanie.

Co to są samochody hybrydowe?

Samochód z napędem hybrydowym to samochód, który dysponuje dwoma źródłami napędu. Najbardziej powszechne są auta hybrydowe zasilane „tandemem” złożonym z jednostki spalinowej (benzynowej lub wysokoprężnej) oraz elektrycznej. Ale nie wszystkie napędy spalinowo-elektryczne są jednakowe. Ogólnie można podzielić je na trzy grupy:

• tzw. miękkie hybrydy (mild hybrid, mHEV) – zastosowany tu silnik elektryczny łączy zazwyczaj funkcje rozrusznika i alternatora; nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale potrafi odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystać ją później do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy (co przekłada się na niższe zużycie paliwa). Ponadto, pozwala wcześniej aktywować system start/stop (silnik spalinowy „gaśnie” przy zatrzymywaniu się, gdy auto jest jeszcze w ruchu – to też obniża zapotrzebowanie na paliwo), umożliwia tzw. żeglowanie (chwilową jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym) i zapewnia łatwiejszy rozruch jednostki napędowej – dzięki czemu zwiększa komfort. Istotną zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, nie wpływa on bowiem odczuwalnie na wzrost ceny samochodu.

• tzw. pełne hybrydy (full hybrid, HEV) – tu dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości, może nawet samodzielnie napędzać samochód. Pojazdy HEV nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię w akumulatorze gromadzą dzięki pozyskiwaniu jej z pracy jednostki spalinowej lub podczas zwalniania lub hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala zarówno na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), jak i na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie). Niestety, hybrydy typu HEV mają szereg wad: w trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym 1 km, i nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.

• hybrydy plug-in (PHEV) – w tym przypadku samochód dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania z gniazdka. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt kilometrów trasy na samym silniku elektrycznym, bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Efekt: hybrydą plug-in można np. codziennie dojeżdżać do pracy tylko w trybie elektrycznym, i to przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu. A ponieważ akumulator nie jest tu tak duży jak w konwencjonalnym samochodzie na prąd, jego ładowanie trwa krócej, np. w przypadku modelu SUPERB iV – od 3,5 do 5 h.

Hybryda plug-in ma więcej zalet: na dalszych trasach oferuje zasięg nawet większy niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia jej wysokie osiągi. Nic dziwnego, że w najnowszym wcieleniu ŠKODA OCTAVIA RS jest dostępna z hybrydowym napędem plug-in.

Jak działa hybryda plug-in i ile ma silników?

O ile większość kierowców wie czym jest samochód hybrydowy (ma silnik spalinowy i elektryczny), tak w przypadku hybrydy plug-in pojawiają się wątpliwości. Zatem, co zmienia niewielki dodatek „plug-in” i jak takie auto działa?

Zmienia wiele. Samochód nadal ma silnik spalinowy i silnik elektryczny, ale pojawia się w nim także zestaw dodatkowych akumulatorów. Z angielskiego „plug-in” to podłączenie, zatem hybryda plug-in to hybryda, którą można podłączyć do zewnętrznego źródła prądu i naładować wspomniane wcześniej akumulatory. Można je ładować z domowej sieci elektrycznej 230V lub z ogólnodostępnych ładowarek.

W ŠKODZIE SUPERB iV akumulatory mają pojemność 13 kWh. Wystarczają one na przejechanie ponad 60 kilometrów według cyklu WLTP wyłącznie w trybie bezemisyjnym. A to oznacza, że zapewniają zasięg większy niż całkowity średni dzienny przebieg statystycznego europejskiego kierowcy.

Kierowca do dyspozycji ma dwa tryby jazdy: e-mode - czyli elektryczny, który ustawiony jest jako domyślny oraz hybrydowy. W pierwszym wymuszamy jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym, niezależnie od warunków jazdy. I nawet jeśli wykorzystamy większość energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach, a samochód przejdzie w tryb hybrydowy, system zostawi sobie nieco prądu, by wykorzystać go przy ruszaniu. Oznacza to, że w ŠKODZIE SUPERB iV nie da się praktycznie rozładować akumulatorów do zera. Tym bardziej, że przy jednostajnej jeździe lub podczas hamowania cześć energii jest odzyskiwana. To idealne rozwiązanie szczególnie do jazdy po mieście, gdzie bardzo często hamujemy.

Z kolei w trybie hybrydowym samochód w zależności m.in. od prędkości, stanu naładowania akumulatorów oraz obciążenia silnika wspomagany będzie silnikiem spalinowym. Co ważne, wszystko dzieje się bez udziału kierowcy.

Oprócz wyboru napędu, możemy wybierać także spośród znanych już trybów jazdy od Eco, przez Normal, Comfort aż po Sport. W zależności od potrzeb lub upodobań. Za pomocą jednego przycisku możemy sprawić, że nasza ŠKODA SUPERB iV będzie miała bardziej komfortowy charakter lub pokaże sportowego pazura usztywniając zawieszenie, podnosząc obroty silnika i zwiększając czułość pedału gazu. W tych predefiniowanych ustawieniach zmienia się m.in. charakterystyka pracy silnika, układu DCC, klimatyzacji, układu wspomagania i układu reflektorów. Z kolei w trybie Individual, to kierowca wybiera, jak mają działać poszczególne elementy samochodu.

Układ napędowy ŠKODY SUPERB iV ma moc 218 koni mechanicznych, 400 Nm i zapewnia przyspieszenie do setki w 7,7 s. Silnik spalinowy umieszczony jest tradycyjnie, z przodu pod maską. To czterocylindrowe benzynowe 1.4 TSI o mocy 156 KM połączone ze skrzynią dwusprzęgłową DSG.

Utarło się przekonanie, że hybrydy plug-in z uwagi na akumulatory mają mały bagażnik. To nieprawda. W przypadku ŠKODY SUPERB iV kufer to nadal imponujące 485 litrów w przypadku liftbacka oraz 510 l. w wersji kombi.

Przy czym nie zrezygnowano z dużego zbiornika paliwa (50 l.). Hybryda plug-in to więc lepsza wersja hybrydy, bardziej uniwersalna i funkcjonalna. To połączenie samochodu elektrycznego pozwalające na jazdę w trybie bezemisyjnym np. w mieście, z samochodem spalinowym idealnym na długie trasy, wykorzystującym oszczędny silnik spalinowy.

Jaki jest zasięg hybrydy plug-in i od czego zależy?

Biorąc pod uwagę pojemność zbiornika paliwa – 50 litrów, pojemność akumulatorów - 13 kWh i średnie zużycie paliwa – 1,9 l/100 km. Deklarowany przez producenta zasięg ŠKODY SUPERB iV to 930 km na jednym tankowaniu. Robi wrażenie.

Na samym prądzie hybryda plug-in ŠKODY potrafi przejechać więcej niż 60 kilometrów, co jest średnim dystansem przemierzanym dziennie przez statystycznego europejskiego kierowcę.

Jednak wydawać by się mogło, że zasięg hybrydy plug-in w bezpośredni sposób zależy od pojemności akumulatora. Im większa, tym dalej zajedziemy. Zgoda, ale zasięg można wydłużyć umiejętnie obchodząc się z pedałem przyspieszania, a w przypadku hybrydy plug-in także i hamulca. To nic innego jak rekuperacja, czyli odzysk energii w trakcie zwalniania.

Efekt jest taki, jakbyśmy hamowali silnikiem, a cała odzyskana w ten sposób energia trafiała prosto do akumulatorów. Odpowiada za to silnik elektryczny. To zadziwiające, ale także podczas równomiernej jazdy np. na autostradzie, część energii jest odzyskiwana i zasila akumulatory. Wystarczy zdjąć nogę z gazu by poczuć, jak auto wyhamowuje i to bez użycia hamulców.

Na zasięg na prądzie elektrycznym wpływ ma także to, jak często ładujemy naszą hybrydę plug-in. Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy do dyspozycji gniazdko w domu i gniazdko w pracy. Wtedy jesteśmy w stanie jeździć na prądzie w trybie bezemisyjnym przez zdecydowaną większość czasu. A to bezpośrednio wpływa na oszczędność pieniędzy (pełne ładowania akumulatorów to ok. 8 zł) i mniejszą emisję spalin.

Dodatkowo zasięg wydłużyć może styl jazdy. To trochę tak jak w przypadku jazdy tradycyjnym autem z silnikiem spalinowym. Zasady Eco Drivingu potrafią zdziałać cuda. Liczą się sposób jazdy oraz umiejętność przewidywanie tego co przed nami.